Categorie├źn
Geen categorie

De geschiedenis van de fiets

Nederland is een echt fietsland. Loop een willekeurige fietsenwinkel in en je weet niet wat je ziet. Elektrische bakfietsen, tandems, mountainbikes, racefietsen, een stadsfiets heren.. Noem maar op. Tegenwoordig vinden we dit in Nederland alweer heel normaal en lijkt de gewone fiets haast een beetje saai. Toch is dat waar het allemaal mee begon. In dit blog lees je meer over de bijzondere geschiedenis van de fiets.
 

Het allereerste begin

Hoewel Nederland bekend staat om de grote hoeveelheid fietsen en fietsers, komt het ontwerp niet van een Nederlander. De allereerste vorm van een fiets is in 1771 bedacht door een Franse journalist. Het ging om een loopfiets zonder stuur. Het idee en ontwerp van de loopfiets werd in de loop van jaren veranderd en uitgebreid, maar het werd geen daverend succes. Er kwam een duizendtal loopfietsen in gebruik.
 

Mechanische aandrijving

De eerste fiets met mechanische aandrijving ontstond in 1839 en heette de MacMillan, genoemd naar de uitvinder Kirkpatrick MacMillan. Deze versie had pedalen, houten wielen en een bestuurbaar voorwiel. Het is nog wel de vraag of deze fiets echt heeft bestaan of alleen op papier bestond. Een nieuwere versie werd gemaakt door Fransman Pierre Lallement en had pedalen aan een vergroot voorwiel. Hij vroeg patent aan op zijn uitvinding en richtte een fietsfabriek op. Ook dit werd nog geen groot succes, waarschijnlijk mede doordat de banden van metaal waren en het een gietijzeren frame had.
 

Hoge bi

Daarna ontstond de versie van de fiets die je misschien nog wel van oude tekeningen kent: de hoge bi. Deze fiets had een bijzonder groot voorwiel en een veel kleiner achterwiel. Dit werd zo gemaakt omdat de pedalen direct aan het wiel bevestigd werden en de trapas en het wiel daardoor dezelfde rotatiesnelheid hadden. De hoge bi was erg onveilig; als je plotseling moest remmen, werd je over het stuur gelanceerd. Ondanks dat wordt dit model als eerste bruikbare fiets gezien, omdat er wel grote afstanden mee werden afgelegd.
 

De ‘gewone’ fiets

De fiets die het meeste lijkt op de gewone of moderne fiets zoals we hem nu kennen, werd in 1885 geproduceerd door de Engelsman John Kemp Starley. Het had een achterwiel met kettingaandrijving en daardoor was het hoge wiel niet meer nodig. De banden waren van massief rubber, maar in 1888 kwamen de eerste luchtbanden. Sindsdien hebben er voornamelijk veranderingen plaatsgevonden met betrekking tot materiaalkeuze, maar de vorm is grotendeels hetzelfde als het model van Starley.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *